Hejsan! Var lite sugen på att skriva en dagbok men ville inte skriva en vanlig, så jag kom på att jag kunde göra om mitt eget liv till första året på Hogwarts!
Är ju elva år och allt, och dessutom har vi delat in klassen i elevhem så det ska nog bli lätt.
Observera att jag självklart gör lite småändringar så att allt blir bättre.
Jag har självklart bytt namn på alla i klassen inklusive mig själv, så att det inte kommer ut några privatuppgifter
Hoppas att du vill stanna kvar och läsa!
Kortfattade personbeskrivningar:
Spoiler:
Tryck här för att visa!Liam
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: Blyg, hänger på andra, klok men vågar inte säga sina åsikter, metamorfmagus
Ethan
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: Vill vara rolig, blont lockigt hår, inte så intelligent, impulsiv
Elijah
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: Vill få folk att skratta, tjejtjusare, blont hår, bästa vän med Jayden, älskar quidditch
Matthew
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: Bråkstake, svär mycket, väldigt verbal, långt brunt hår, impulsiv
Alanna
Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: Tar mycket plats, ledarprofil, bästa vän med Hortence
Aileen
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: Ganska bekymrad, hänger på sina bästa vänner, långt rödaktigt hår
Ellie (jag)
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: Smart och klok, ganska blyg men inte för dem jag känner, älskar enhörningar
Gabriel
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: träningsgalen, quidditchnörd, inte så intelligent, ofokuserad
Alexander
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: Kunnig, har glasögon, impulsiv
David
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: har svår dyslexi, gillar att vara med kompisar, lång och gänglig
Hortense
Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: ledarprofil, hård på utsidan men osäker
Andrea
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: älskar Hogwarts, kort brunt hår, älskar att läsa, glad och med stark personlighet
Katherine
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: osäker, älskar djur, blir lätt generad
Alarice
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: glad, trevlig, skrattar ofta, jätteblond
Mason
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: skrattar mycket, gillar att irritera folk, skrattar som en kaja
Edeline
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: glad, unik, populär, älskar djur
Caleb
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: älskar talmagi och matematiska tal, blyg och lättgenerad
Kirstyn
Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: koncentrationssvårigheter, beroende av sina vänner, sminkad
Madge
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: vet vad hon vill, fjantig med mening, glad
Oliver
Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: gillar brutala saker, svär mycket
Christopher
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: talfel, inte så intelligent, tvilling till Mora
Jayden
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: clown, älskar quidditch, populär bland tjejer
Mora Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: har knappt inga vänner, impulsiv, elak, tvilling med Christopher
Misty
Elevhem: Slytherin
Kort beskrivning: inte smart, frågar om allting, beroende av sina vänner
Emanuel
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: älskar quodpot, klok, blyg
Naiomi
Elevhem: Gryffindor
Kort beskrivning: älskar att läsa, väldigt lång, rödhårig
Odette
Elevhem: Ravenclaw
Kort beskrivning: bästa vän med Naiomi, unik, snäll mot alla
Patience
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: hänger på Naiomi och Odette, skrattar mycket, trevlig
Ebba
Elevhem: Hufflepuff
Kort beskrivning: liten kaxig och ganska populär tjej
Torsdag 15/12 -16
Spoiler:
Tryck här för att visa!Hej kära dagbok!
Idag har det varit en helt vanlig dag. Jag vaknade i morse i sovsalen. Det var mörkt ute, men man såg den vackra klotrunda månen. Den har varit så vacker nu, flera dagar i sträck.
Jag gick upp och klädde på mig min klädnad. Jag tittade på Edeline - den enda tjejen förutom jag i Ravenclaw i vår årskurs (jo, Odette också, men hon låg i sjukhusflygeln på grund av migrän). Hon sov fortfarande. Jag puffade på henne och hon tittade sömnigt upp.
"Godmorgon, sömntuta", sa jag och gjorde en ful min.
Hon stönade och drog upp täcket över huvudet igen. Edeline är trött på Hogwarts - hon tycker att det är alldeles för svårt.
Jag gick ner i uppehållsrummet och sorterade mina chokladgrodekort. Jag har uppvisning av dem i klubben på lördag, jag är så nervös! Allt måste vara perfekt ordnat.
När Edeline kom ner så gick vi tillsammans ner till Stora salen för att äta frukost. På vägen träffade vi också Andrea, Katherine och Aileen. De pladdrade om något som Caleb hade gjort i uppehållsrummet.
När vi kom ner till Stora salen så satte vi oss vid våra elevhemsbord. Jag pratade med Edeline, men hon var frånvarande. Hon längtade säkert hem till sina föräldrar och sin lillasyster.
Frukosten var lika maffig som vanligt, med puddingar och toast och allt möjligt. Jag åt tills jag var proppmätt - jag är ingen frukostmänniska, så det var ändå inte så mycket.
Till sist kom posten. Massor av ugglor susade in över våra huvuden. Ett brev susade ner framför Edeline, som glatt sprättade upp det. Hon ögnade igenom det.
"Är det från dina föräldrar?" frågade jag.
"Ja", sa Edeline, "de längtar efter mig."
Då hördes ett skrik och en massa skrattsalvor från killarna i vår årskurs. Alexander hade fått ugglebajs på sin axel. Han skrapade äcklat bort det med en oanvänd äggsked. Edeline skrattade.
Efter frukosten så var det dags att ta sig till lektionen. Jag träffade på Naiomi på vägen. Hon är trevlig.
Den första var mugglarstudier. Det var jag, Naiomi, Odette och Andrea som läste det av mina kompisar - sen var det ju Hortense, Misty och Mora från Slytherin samt några killar också, men ingen av dem är mina vänner egentligen.
Vår lärare i det var idag professor Grubbly-Plank, den ständiga vikarien - vår egentliga lärare i mugglarstudier, professor Burbage, var inne på ministeriet av någon anledning.
Vi gjorde anteckningar om en mugglarreligion, islam. Det var intressant med allt som de gjorde annorlunda jämför med vi i den magiska världen. Det var en och en halv timme som det höll på. Jag gillar mest att använda magi på lektionerna, men mamma säger alltid att jag inte ska stressa, trots att jag är bäst på magi i årskursen.
Efter mugglarstudierna så hade vi en liten rast då jag och Andrea diskuterade gobbstenar ute på skolgården. Det var väldigt kallt, och frosten låg tjock över skolgården. Det ångade ur allas munnar och solen lyste skarpt på vinterlandskapet. Jag undrade hur jättebläckfisken klarade sig i sin igenfrusna sjö.
Jag och Andrea är de enda bland mina vänner som gillar gobbstenar. Vi är båda med i gobbstensklubben. Jag är faktiskt skicklig på det, trots att jag är lite nybörjare. Tydligen hade även Naiomi gått med, berättade Andrea.
Sedan var det trollformellära med professor Flitwick. Vi håller på med ett projekt som är jätteroligt, man jobbar i par och skriver uppsatser om olika trollformler. Jag jobbar med Patience, och jag tycker att vi jobbar bra. Hon är rätt så bra på det.
Sedan har vi en kort liten paus då vi springer till nästa lektion, talmagin. Jag gillar talmagi, men allt är för lätt. Allt har ändå blivit bättre när professor Owen ryckte in - vår gamla professor Vektor blev akut sjuk, så Owen fick ta hand om talmagin också -, han fixar bra saker till mig att hålla på med. Alla mina kompisar går också på talmagin. Ingen gillar att det blev ett av de viktiga ämnena i ettan - förut var det ju i trean som man fick talmagi - men jag står ut.
Sedan var det lunch. Det var julbord idag igen. Jag glufsade i mig massor, man blir hungrig av magilektioner.
Efter det hade vi en håltimme. Jag och Andrea fortsatte att diskutera gobbstenar tills våra andra kompisar kom. De hade något att prata med Andrea om, då jag fick vänta själv. Det var ändå lika bra att jag gick till trolldryckskonsten.
Trolldryckskonsten var jättetråkig. Professor Snape föreläste om en massa ingredienser hela lektionen, vilket var jättetråkigt. Jag höll på att somna, allt var så krångligt och dessutom är luften alltid så kvav och varm nere i fängelsehålorna. Jag önskar att de hade ett fönster.
Sedan var skolan slut och jag gick och satte mig tillsammans med Andrea och övade gobbstenar i biblioteket. Jag sorterade också vidare mina chokladgrodekort.
Ikväll ska Hufflepuff möta Ravenclaw i quidditch, efter maten. Det ska bli kul att få heja på Ravenclawarna.
Godnatt!
Fredag 16/12 -16
Spoiler:
Tryck här för att visa!Hellu dagboken!
Idag har det varit ännu en helt normal dag. Jag känner att jag får beskriva mina lektioner lite mer idag, igår var det inte så bra med det. Och då menar jag alltså vad mina klasskompisar gjorde för intressant och så. Det kan ju inte bara handla om vad jag tänker hela tiden! (Och förresten, Ravenclaw vann igår i quidditchmatchen! Jag pratade med Andrea, Aileen och Katherine om det, det är så kul att vinna över dem, hehe!)
Jag vaknade imorse av Odette, som bland annat är tillbaka från sjukhusflygeln nu. Hon hade ångest över mugglarstudieprovet som vi skulle ha idag. När Odette blir stressad så blir hon otrevlig - men å andra sidan, vem blir inte det? Så hon gick runt och svor och letade efter sin lärobok så att hon kunde plugga på mer i sista stund.
"Värst vad stressad du är då!" sa jag och fnissade när hon sprang runt som en yr pygmépuff.
"Men aaaah, jag måste ha tag i den!" stönade hon och började rota i sin skolväska så att näsdukar och uppsatser flög över rummet. Ett stönade hördes bortifrån Edelines säng. Trött som vanligt.
Till sist hittade Odette sin bok och vi gick ner till uppehållsrummet för att plugga och vänta på Edeline. Odette satt med sina ögonbryn nerdragna djupt ner över de stora ögonen. Jag fnissade och sorterade vidare mina chokladgrodekort.
Ett brak hördes från den andra delen av uppehållsrummet och både jag och Odette tittade förvånat upp. Det var Alexander, Matthew och Emanuel som kom ner från sin sovsal. Uppenbarligen så hade Matthew halkat och satt nu på rumpan mitt på golvet medan alla tre vrålskrattade. Jag fnissade också.
"Liam, nu missade du något!" skrek Matthew och blev genast nertystad av en ilsken sjätteårsprefekt som kom utfarande ur sin sovsal. Killarna fortsatte fnissa i alla fall.
Killarna satte sig i soffan mittemot oss och Odette suckade. Alexander och Emanuel började spela trollkarlsschack medan Matthew babblade om ingenting för sig själv.
Uppehållsrummet fylldes långsamt på av morgontrötta elever som så småningom droppade av för att gå ner till frukosten. Edeline kom sent, jag och Odette var redan på väg ner till frukosten när hon kom ut, ilsken som ett bi. Hon hade uppenbarligen vaknat på fel sida.
"Aaaah", stönade hon. "Jag somnade om IGEN!!!"
Det var som du antagligen märker inte första gången den här veckan.
Vi gick ner till frukosten. Vi träffade Naiomi och Madge som vanligt och vi splittrades igen i stora salen. Jag tycker att vi inte borde sitta i elevhemmen, varför inte stärka banden mellan alla elevhem genom att låta folk sitta som de vill?
Det var ganska tyst vid frukosten. Edeline ville inte prata och Odette satt med näsan så djupt ner i boken att hon spillde cornflakes över den ideligen. Jag åt god mannagrynsgröt och lite böckling.
När posten kom så landade det för ovanlighetens skull ett brev framför mig också. Det störtade ner ett i nacken på Odette som blev livrädd, hon hade varit rätt djupt nere i boken. Jag och killarna skrattade åt henne, och till och med Edeline fick fram en liten misstänkt frustning.
Jag sprättade upp brevet och läste det. Det var en biljett till en quodpottävling i januari för ungdomar!
Där får vi ta en liten paus. Quidditch är definitivt den mest populära sporten, men jag har spelat en annan sport sedan jag var sju. Quodpot är så roligt och jag är faktiskt bra på det! Jag har tävlat en hel del, så det var inte första gången jag fick en tävlingsbiljett i ett brev, men jag blir lika glad varje gång. Emanuel är också en quodpotnörd, med med andra regler och bollar.
Odette struntade i sitt brev och mumlade något otydligt när Emanuel påpekade att hon borde öppna det. Jag kastade en blick på de fnissande killarna. När Odette går in för något går det inte att få ut henne ur det igen.
Jag upptäckte att det bara var tio minuter tills försvar mot svartkonsterna tillsammans med Slytherinarna började, så vi fick bråttom med att äta upp det sista. Vi småjoggade bort till klassrummet som lyckligtvis låg nära stora salen.
Jag satte mig bredvid Edeline. Odette gled ner i en tom bänk och slet sig till sist från mugglarstudieboken.
Försvar mot svartkonster är jätteroligt, tycker jag. Sedan vi fick se en grindylogg så tycker de flesta det. Hortense satt och babblade med Oliver. Usch, hon är bara för snobbig. Jag står ut med de andra Slytherinarna - lite grann i alla fall - men hon är olidlig. Hon tjattrar med hög röst och skrattar falskt. Jag fattar inte hur en så pass trevlig tjej som Alanna vill vara med henne. Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför Alanna blev Slytherinare - jag skulle gissat på Gryffindor.
Lektionen var inte så spännade, vi skrev en uppsats om hinkypuffar eller vad de nu heter (ser du, jag var inte så koncentrerad). Edeline var frånvarande, jag vet inte vad det var med henne idag.
Efter försvar mot svartkonsterna så hade vi en liten rast. Andrea, Edeline, Aileen, Madge och Katherine ville leka något som jag inte ville vara med på, så jag var med Naiomi, Odette, Patience, Ebba och två andra Hufflepuffare som jag inte har så bra koll på. Vi frös, så vi körde en springlek som de kallade Strecket. Det var riktigt roligt, men man blev svettig.
Sedan var det trollformellära. Det var inget spännande alls (vi pratade teori) så jag hoppar över det.
Sedan hade vi håltimme där vi körde Strecket igen. Jag visste inte var de andra tjejerna var någonstans, men jag hade kul med Odette och gänget (blir så himla många namn!).
Sedan hade vi mugglarstudier och prov på mugglarreligioner. Odette bet på sina naglar när vi gick in i klassrummet. Jag trodde att hon skulle bryta ihop när som helst, men hon lyckades hålla ihop. Detta hade vi med Hufflepuffarna. Jag tror att jag svarade rätt på allt trots att mugglarna är så konstiga (allt de gör, inte bara deras religioner). Dock var det fel på vår lärobok, det stod två svar på samma fråga (om den viktigaste grundregeln i islam), men jag klagade och fick upprättelse som den besserwisser jag är.
Efter den lektionen var det lunch. Jag och Edeline pratade om när vi träffades för första gången, det var inte direkt kärlek vid första ögonkastet! Med andra ord hatade vi varandra.
Vi skrattade en helt del, vilket var skönt. Det kändes som om jag lyckades få upp hennes humör igen.
Efter lunchen hade vi örtlära. Jag gillar inte örtllära, det är så smutsigt med all jord och dessutom förstår jag mig inte på växter. Jag gillar mer rena, lätta ämnen. Dock gillade Naiomi verkligen det - hon hade ett smajl på läpparna när vi planterade om de små platskotten som darrade och skramlade. Jag har alltid fått de bästa handskarna - de lottar - vilket är skönt. Jag råkade dock stöta till Mason i slutet av lektionen så att han spillde drakdynga över hela sig, hans färgade bruna hår blev helt kladdigt. Han blev förbannad och jag gick ut ur växthuset knallröd i ansiktet.
Vi gick till biblioteket, jag och Naiomi för att kunna umgås. Jag skulle vilja att det fanns ett uppehållsrum för alla elever. Jag gillar faktiskt inte det här med elevhemmen över huvud taget. Det skapar en rivalitet mellan alla elever.
"It's fridayyyy!" tjöt Naiomi och fick en ilsken tillsägelse av madame Pince som vi fnissade sönder åt efteråt. Nu hade vi ledigt hela helgen, och dessutom var nästa vecka helt läxfri! Halleluja!
Ikväll ska jag sortera in de sista av mina chokladgrodekort och spela gobbstenar med gobbstensklubben.
Hejdå, dagboken!