Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

John Huxley´s resa genom Hogwarts! [SV]

Forum > Fanfiction > John Huxley´s resa genom Hogwarts! [SV]

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Titel: John Huxley´s resa genom Hogwarts!
Språk: Svenska
Typ av text: Fanfiction.
Antal kapitel hittills: 1 hittils
Färdigskriven: Nej
Rating: G
Beskrivning: Det är är en berättelse om John Huxley´s 7 magiska år på Hogwarts. Han tror att det kommer bli bra och lugnt. Men det blir helt tvärtom...







Kapitel 1!
John Huxley var en pojke som är 10 år men fyllde år om några dagar. Denna kväll satt John och läste en bok i sin fåtölj när hans mamma ropade på honom att han skulle komma ner till henne och Johns pappa. Föräldrarna satt båda i soffan och bad John att slå sig ner i fåtöljen framför.
- Du vet att jag är en häxa och din pappa är en mugglare? Inte sant?
- Mm tror ni inte att jag vet det? suckade han.
- Jo det är klart. Men det vi ville säga var att... föresten du vet väl att du har ärvt de magiska generna av mig och är trollkarl?
- Ja mamma jag vet! sa John lite irriterat.
- Jaja okej. Du har fått hem ditt brev. Ditt brev från skolan där jag gick när jag var liten. Hogwarts!
John´s humör växlade snabbt från irriterat till jätteglatt.
- Är det sant? Ni måste skoja med mig! Jag har väntat på det här hela mitt liv!
Han slet kuvertet ur handen på sin mamma och skuttade glatt upp för trappan. Han slet upp kuvertet och öppnade det. Han började läsa:
"Vi har nöjet att meddela er att ni har tilldelats en plats vid Hogwarts Skola för Häxkonster och Trolldom. Härmed bifogas en lista på alla böcker och all utrustning som behövs..."
.....5 dagar senare, John´s födelsedag.....
Den 31 Augusti fyllde John 11 år. Det var bara en dag kvar tills han skulle fara till Hogwarts. Han fick många fina presenter och ett fint uppvaktande, men han tänkte inte på det. Han hade nämligen inte tänkt på något annat än hur roligt allt skulle bli på Hogwarts, sen han fick sitt brev.
Han hade packat sin koffert med kläder och annat som skulle vara bra att ha med sig då han satt i sin fåtölj på sitt rum framför brasan. Då blev han plötsligt rädd… ja, rädd att han skulle få svårt att hitta vänner och att han skulle bli utanför på skolan.
”En sak kan jag säga er att John inte behövde vara rädd. Åtminstone inte rädd för det…”

17 jun, 2011 17:35

Detta inlägg ändrades senast 2011-06-21 kl. 19:34
Antal ändringar: 1

EMELESEL
Elev

Avatar


Bra skrivet!

18 jun, 2011 14:43

Borttagen

Avatar


Kapitel 2!
_____________________________________________

Dagen efter vaknade John strax innan 5 på morgonen. Han sprang upp och väckte sina föräldrar genom att springa i trappor och smälla i dörrar. Han var så uppspelt att han hade ett stort leende på läpparna hela tiden. De åkte tidigt till Den läckande kitteln, mitt i London. De sa att de skulle till Diagongränden och fick hjälp genom den magiska tegelmuren. En som jobbade på Den läckande kitteln knackade med en pinne på tegelstenarna som en kod på väggen. Stenarna började dras isär från varandra och vips så var det en port till Diagongränden.
John hade aldrig sett något liknande. Det var människor överallt med höga spetsiga hattar, ugglor som hoade, och barn som sprang runt med godis i munnen. Där fanns det massa butiker som Det Magiska Menageriet (djuraffär), Godisbaronen (som också finns i Hogsmeade), Ollivanders, o.s.v.
Det var John´s mamma som var med honom, medans John´s pappa handlade utanför Diagongränden.
- Först ska vi fixa ett husdjur åt dig, så vi går in på "Det Magiska Menageriet" och köper dig ett! sa mamman lite smått stressat.
- Men vi har ju inga Trollkarlspengar än! sa John lite smått fundersamt.
- Det är så sant. Pengar finns på Gringotts bank. Den ligger precis här borta..
Väl inne på Gringotts bank tyckte John att det var lite obehagligt. Det var svartalfer överallt som såg sura och griniga ut.
De gav en svartalf en nyckel och fick sedan följa med honom till ett smutsigt och stort valv. Svartalfen öppnade valvet och därinne var det en massa pengar. Inte oändligt med pengar, men mycket. Pengarna som låg i valvet hade John´s familj ärvt från John´s gammelmormor när hon dog.
De hämtade ut så mycket pengar de kunde tänkas behöva till inköp av skoltillbehör och sedan lite till som John kunde köpa lite andra roliga saker för.
Efter Gringotts köpte de en trollstav, fixade klädnader och mantlar, kittel m.m.
När de hade fixat allting började de gå mot utgången då plötsligt John kom på att de inte hade fixat ett djur.
Han stannade upp och sa:
- Mamma! Vi har ju inte fixat mig ett Husdjur.
- Juste! Jag visste att det var något vi hade glömt. sa hon och började gå tillbaka mot djuraffären.
Inne i djuraffären luktade det gammal avföring blandat med hö.
- Nå, är det något speciellt djur du är ute efter? sa en tant vid kassan.
- Ja, jo, jag vet inte kanske en uggla. sa John.
- Hmm, ugglor har vi dåligt av i denna butik men om du går till Ugglemarknaden ska du nog hitta den rätta ugglan! sa den skruttiga tanten.
John köpte en Hornuggla som han döpte till Pixie.
När de hade köpt klart allting hade det gått ganska lång tid.
- Åh herre gud! utbrister mamman plötsligt. Nu måste vi skynda på en massa! Klockan är redan tio över elva och tåget går klockan tolv!!
De skyndade sig till bilen och körde i racerfart till stationen. När de väl var framme tog John sina saker och la de på en vagn.
När de var framme vid portalen förberedde han sig för att springa igenom. Han kände sig väldigt nervös eftersom att han aldrig hade sprungit igenom en portal förut. Men rätt var det var bestämde han sig för att bara göra det.
Han höll hårt i vagnen och började springa. Helt plötsligt blev det svart, men en bit framför honom såg han ett ljus som kom närmare och närmare honom. Ljuset var så ljust så att det bländade honom. När han kom ut ur portalen kände han sig yr. Han kände lukten av rök och ljudet av människor som pratade.
Och där stod den. Den var mycket större än vad John hade väntat sig. Ja, där stod den. Hogwartsexpressen!

19 jun, 2011 19:43

dr.severus snigelhorn
Elev

Avatar


Jätte bra skrivit. Ska *bevaka*

Jag är son till Proffesor Snigelhorn. https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F27.media.tumblr.com%2Ftumblr_l4jm6fwOHC1qbhtrto1_500.gif

19 jun, 2011 20:05

EMELESEL
Elev

Avatar


Skrivet av dr.severus snigelhorn:
Jätte bra skrivit. Ska *bevaka*

20 jun, 2011 12:41

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > John Huxley´s resa genom Hogwarts! [SV]

Du får inte svara på den här tråden.